Communicatie voordat de koopovereenkomst wordt gesloten met de koper, die een consument is

  1. Overeenkomstig deel vier, titel I, van wet nr. 89/2012 Coll., Burgerlijk wetboek (hierna ook NOZ genoemd), deelt de verkoper de volgende informatie aan de consument mee voordat hij de overeenkomst sluit: 

  2. Het afleveradres voor het claimen van defecten in goederen en het verzenden van goederen die via de webinterface van de winkel van de verkoper zijn gekocht, is het adres U tabulky, Hal X, 193 00, Praag 20. De juridische gevolgen van het claimen van defecten in goederen blijven bij levering op het factuuradres. Het factuuradres van de verkoper is identiek aan het adres van de maatschappelijke zetel van de onderneming vermeld in de kop van deze algemene voorwaarden. Het klachtenformulier kan HIER worden gedownload.

  3. De verkoper overhandigt de goederen aan de koper in de kwaliteit die wordt verwacht door de bepalingen van § 2161 NOZ, dat wil zeggen dat

    1. de goederen hebben de kenmerken die tussen de koper en de verkoper zijn overeengekomen en, bij gebreke van een overeenkomst, de kenmerken die door de verkoper of de fabrikant zijn beschreven of die de koper had verwacht met betrekking tot de aard van de goederen en hun promotie;

    2. de goederen geschikt zijn voor het door de verkoper aangegeven doel voor hun gebruik of waarvoor een dergelijk ding gewoonlijk wordt gebruikt;

    3. de goederen zijn een ding in de overeenkomstige hoeveelheid;

    4. voldoen aan de eisen van wettelijke voorschriften.

 

  1. In het geval dat de goederen bij ontvangst door de koper niet aan deze eisen voldoen, heeft de koper het recht om nieuwe goederen zonder gebreken te leveren, tenzij dit onevenredig is vanwege de aard van de zaak. Als het defect slechts een deel van het artikel betreft, kan de koper alleen verzoeken om vervanging van het onderdeel; als dit niet mogelijk is, kan hij zich terugtrekken uit het contract. Als het vanwege de aard van het gebrek onevenredig is, vooral als het gebrek zonder onnodige vertraging kan worden verwijderd, heeft de koper het recht om het gebrek kosteloos te verwijderen.

  2. Indien de koper de overeenkomst niet herroept of geen gebruik maakt van het recht om nieuwe goederen zonder gebreken te leveren, de onderdelen te vervangen of te herstellen, kan hij een redelijke korting op de aankoopprijs verlangen.

  3. De koper heeft recht op een redelijke korting, zelfs als de verkoper geen nieuwe goederen zonder gebreken kan leveren, zijn onderdeel kan vervangen of de goederen kan repareren, en als de verkoper niet binnen een redelijke termijn een oplossing regelt of als het regelen van een oplossing de consument aanzienlijke moeilijkheden zou bezorgen. 

  4. Als het defect binnen 6 (zes) maanden na ontvangst duidelijk wordt, wordt aangenomen dat het artikel op het moment van ontvangst defect was.

  5. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld voor de goederen, heeft de koper het recht om de rechten die voortvloeien uit gebrekkige prestaties uit te oefenen gedurende 24 maanden vanaf de datum van ontvangst van de goederen door de consument.

  6. De verkoper is niet aansprakelijk voor gebreken als: 

    1. het gebrek was op het moment van aanvaarding in de zaken aanwezig en voor een dergelijk gebrek werd een korting op de koopprijs overeengekomen;

    2. het betreft gebruikte goederen en het gebrek komt overeen met de mate van gebruik of slijtage die de goederen hadden bij de overname door de koper;

    3. het defect is ontstaan ​​op het artikel als gevolg van slijtage veroorzaakt door normaal gebruik of als dit het gevolg is van de aard van het artikel (bijvoorbeeld het einde van de levensduur);

    4. het gebrek is veroorzaakt door de koper en is veroorzaakt door oneigenlijk gebruik, opslag, ondeskundig onderhoud door tussenkomst van de koper of mechanische schade;

    5. het gebrek is ontstaan ​​als gevolg van een externe gebeurtenis buiten de wil van de verkoper. 

 

  1. De verkoper is niet verantwoordelijk voor defecten in de goederen die zijn blootgesteld aan omstandigheden - verhoogde temperatuur, stof, vochtigheid, chemische en mechanische invloeden - die niet overeenkomen met normaal gebruik. Verder dekt de garantie geen defecten veroorzaakt door normale slijtage van de goederen (of delen daarvan) veroorzaakt door gebruik. In een dergelijk geval kan een kortere levensduur niet als een gebrek worden beschouwd en ook niet als zodanig worden geclaimd.

  2. De verkoper zal de consument ook de volgende informatie verstrekken voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten:

    1. De kosten van communicatie op afstand verschillen niet van het basistarief dat de consument door zijn operator / dienstverlener in rekening wordt gebracht; de consument wordt niet gedwongen om met de verkoper te communiceren op lijnen die in rekening worden gebracht ten behoeve van de verkoper.

    2. De verkoper vereist volledige betaling van de aankoopprijs voordat hij de goederen overneemt. Betalingen worden gedaan via bankoverschrijving, onder rembours bij aflevering van de goederen, betaling met creditcard via internet of via andere methoden die in het document "Betaling en verzending" zijn gespecificeerd. Bij persoonlijke afname in het etablissement betaalt de consument de reis naar het etablissement en terug. Bij bezorging via een postdienstverlener worden de prijzen voor bezorging bepaald door het tarief dat is vermeld in het document "Transport en betaling".

    3. Voor goederen die op verzoek van de klant zijn gewijzigd, is een aanbetaling van 30% van de uiteindelijke prijs van de goederen vereist; de overeenkomst voor goederen die op verzoek van de consument zijn gewijzigd, kan niet zonder opgaaf van redenen binnen de in artikel VI.3 of VI.4 genoemde termijn worden herroepen.

    4. De verkoper gaat geen contracten aan, die het onderwerp zijn van herhaalde uitvoering, noch contracten voor onbepaalde tijd. In het geval dat het een dergelijk contract bemiddelt, wordt de kortste periode waarvoor het contract bindend is voor de partijen meegedeeld door de aanbieder van de prestatie, inclusief informatie over de prijs of de methode voor de bepaling ervan voor één factureringsperiode, die altijd één maand is als deze prijs ongewijzigd blijft, verder over belastingen, vergoedingen en kosten voor de levering van goederen of diensten.

    5. alle prijzen van goederen en diensten worden vermeld in de webinterface van de winkel, inclusief belasting over de toegevoegde waarde (BTW), prijzen voor vervoer worden vermeld in het document "Transport en betaling";

    6. de consument heeft het recht om de overeenkomst (tenzij hieronder anders vermeld) binnen een periode van veertien dagen te herroepen, die loopt in het geval van:

      1. koopovereenkomst, vanaf de datum van ontvangst van de goederen;

      2. een overeenkomst die betrekking heeft op verschillende soorten goederen of op de levering van verschillende onderdelen vanaf de datum van overname van de laatste levering van goederen;

      3. een contract met als onderwerp de regelmatige herhaalde levering van goederen vanaf de datum van ontvangst van de eerste levering van goederen, en deze herroeping moet worden verzonden naar het afleveradres van de verkoper of naar het e-mailadres: [email protected].

 

    1. De consument kan niet een contract opzeggen over: 

      1. de levering van diensten, indien deze vóór het verstrijken van de herroepingstermijn met voorafgaande uitdrukkelijke toestemming van de consument zijn vervuld en de verkoper de consument vóór het sluiten van de overeenkomst heeft meegedeeld dat hij in dat geval geen herroepingsrecht heeft;

      2. de levering van goederen of diensten waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt onafhankelijk van de wil van de verkoper en die zich tijdens de herroepingstermijn kan voordoen;

      3. de levering van bederfelijke goederen alsmede goederen die na levering onherroepelijk vermengd zijn met andere goederen;

      4. de levering van goederen die zijn aangepast aan de wensen van de consument of voor zijn persoon, aan goederen die op verzoek van de klant zijn vervaardigd en die afwijken van standaardkleding;

      5. goederen in een gesloten verpakking die de consument uit de verpakking heeft verwijderd en die om hygiënische redenen niet kunnen worden geretourneerd;

      6. levering van een audio- of video-opname of computerprogramma als deze de originele verpakking heeft gebroken

      7. levering van kranten, tijdschriften of magazines 

      8. vervoer, als de ondernemer deze diensten binnen de gestelde termijn levert

 

    1. In geval van herroeping draagt ​​de consument de kosten van het terugzenden van de goederen en, in het geval van een overeenkomst op afstand, de kosten van het terugzenden van de goederen als de goederen naar hun aard niet per gewone post kunnen worden geretourneerd. Als de consument de overeenkomst herroept, zendt hij de ontvangen goederen zonder onnodige vertraging en uiterlijk binnen 14 dagen na de herroeping van de overeenkomst aan de verkoper.

    2. Bij ontbinding van de overeenkomst binnen de wettelijke termijn van 14 dagen (artikel VI.3. Van de algemene voorwaarden), dienen de geretourneerde goederen ongedragen, onbeschadigd te zijn en, indien mogelijk, verpakt in de originele verpakking, inclusief alle geleverde accessoires, met volledige documentatie.

De consument heeft het recht om de goederen zo te passen dat:

Indien de consument niet aan de gestelde hygiënevoorwaarden voldoet, zijn dit goederen die ingevolge richtlijn 97/7 / EG betreffende de bescherming van de consument niet kunnen worden geretourneerd naar hun aard door middel van overeenkomsten op afstand.

In dit geval zijn de vorderingen van de verkoper als volgt:

staat v/d goederen

vordering v/d verkoper

ontbrekende originele verpakking (doos)

fortfaitaire vergoeding van 10 - 50%

zwaar beschadigde originele verpakking (doos)

fortfaitaire vergoeding van 10 - 50%

vervuiling van goederen

afhankelijk van het type vervuiling - compensatie volgens de schoonmaakprijslijst verlaagd met 35%

ontbrekende documentatie 

fortfaitaire vergoeding van €2

ontbrekende accessoires 

de gewone prijs van de accessoires

 

Overige staten van goederen, hierboven niet vermeld, worden altijd individueel beoordeeld en de werkelijk gemaakte kosten om de goederen in hun oorspronkelijke staat te herstellen, worden schriftelijk aan de consument meegedeeld. 

De verkoper heeft het recht om het bedrag van de geretourneerde koopprijs voor de goederen aan de consument te verminderen met de bovenstaande claims.

In geval van niet-naleving van de voorwaarden van de staat van de geretourneerde goederen, heeft de verkoper recht op vergoeding van de werkelijk gemaakte kosten in verband met het herstel van de goederen in geval van herroeping binnen 14 dagen.

    1. In het geval van een contractuele mogelijkheid tot herroeping van het contract (artikel VI.4. van de voorwaarden), moeten de geretourneerde goederen ongedragen, onbeschadigd en verpakt in de originele verpakking zijn, inclusief alle meegeleverde accessoires, met volledige documentatie.

In het geval van niet-naleving van de voorwaarden van de staat van de geretourneerde goederen in het geval van deze contractuele herroeping van de overeenkomst, heeft de verkoper het recht om te weigeren de koopovereenkomst te herroepen en de geretourneerde goederen terug te sturen naar de consument.

    1. het contract wordt in de Nederlandse taal gesloten, na afronding van de business case archiveert de verkoper de gegevens erover. Het gesloten contract wordt door de verkoper gearchiveerd voor een periode van minimaal vijf jaar vanaf de datum van sluiting, maar niet langer dan voor de periode volgens de relevante wettelijke voorschriften, met het oog op de succesvolle uitvoering ervan en is niet toegankelijk voor derde niet-deelnemende partijen. 

In het geval dat de klacht niet kan worden afgehandeld, heeft de consument het recht om een ​​klacht in te dienen bij de toezichthoudende of nationale toezichthoudende instantie, de Tsjechische handelsinspectie (ČOI). Details zijn bijvoorbeeld te vinden op de website https://www.coi.cz/informace-o-adr Buitengerechtelijke geschillenbeslechting wordt ook afgehandeld door mediators, onafhankelijke mediators van communicatie tussen de partijen bij het conflict. Hun lijst is beschikbaar op www.justice.cz, waar u in de zoekmachine een focus op consumentengeschillen kunt invoeren. De voorwaarden worden door de mediators individueel vastgelegd.